”Polonia a avut un mecanism de cheltuire a fondurilor europene mult mai suplu decât l-am avut noi, rezultatele fiind vizibile în kilometri de drum, autostradă sau cale ferată construiți sau reabilitați. În septembrie 2012 am traversat Polonia ajungând la Gdansk și îmi amintesc că pe atunci Polonia era un mare șantier, o țară dată peste cap în termeni de circulație decentă, dar în care se lucra la foc continuu. 1886 de kilometri noi construiți înseamnă mai mult decât au reușit România, Bulgaria, Ungaria și Cehia îmÂpreună, pentru ca o astfel de comparație să fie relevantă și ca suprafețe comparaÂtive”, a explicat Dragoș Jaliu, partener în cadrul Structural ConsulÂting Group.
El a precizat totuși că datele trecute în raportul Comisiei Europene pentru România sunt afeÂrente anului 2014, astfel că anii finali (2015 de implementare și 2016 de transÂmitere a cererilor finale către Comisia Europeană) aduc finalizaÂrea/faÂzarea multor proiecte cu cheltuieli efectuate și transmise.
„Teoretic, stăm rău comparativ cu celelalte state. Practic, având în vedere efortul ultimilor 2 ani stăm un pic mai bine. La 30 septembrie 2016 pe programul de transport absorbția efectivă se ridica la 70,14% (3 miliarde de euro). Mai avem la Comisie încă 300 de milioane de euro în verificare, asta înseamnă încă câțiva kiloÂmetri realizați (construiți sau reabilitați)”, a mai spus Dragoș Jaliu.
Numărul de kilometri de drumuri noi este unul dintre indicatorii folosiți de experții Comisiei Europene pentru a evalua impactul fondurilor structurale acordate în perioada 2007 – 2013 în statele membre. „Per ansamblu, finanțarea euroÂpeană a condus (în România – n. red.) la construcția a 368 km de drumuri noi, din care 314 au fost pe rețeaua transeuroÂpeaÂnă de transport (TEN-T) și la îmbunăÂtățirea a 1.893 km de drumuri, noile druÂmuri construite au reprezentat circa 12% din totalul drumurilor construite în peÂrioada respectivă”, se arată în raportul Comisiei Europene pentru România. De aseÂmenea, în document se mai precizează că în primul exercițiu financiar al RomâÂniei de după aderarea la Uniunea EuroÂpeană s-au construit 22 km de căi ferate noi (toate în cadrul programului TEN-T, rețeaua de transport care vrea să conecÂteze statele membre) și modernizaÂrea a 122 km de linii de căi ferate existente.
CITEȘTE CONTINUAREA PE ZIARUL FINANCIAR